{"id":534,"date":"2024-07-30T13:07:25","date_gmt":"2024-07-30T10:07:25","guid":{"rendered":"http:\/\/www.citylogistic.dk\/?p=534"},"modified":"2024-07-30T13:20:35","modified_gmt":"2024-07-30T10:20:35","slug":"ga-forrest-med-en-gron-transportaftale","status":"publish","type":"post","link":"http:\/\/www.citylogistic.dk\/groen-transport\/","title":{"rendered":"G\u00e5\u00a0forrest\u00a0med en gr\u00f8n transportaftale"},"content":{"rendered":"\n

B\u00e6redygtig og gr\u00f8n transport er en udfordring, vi som samfund har bokset med l\u00e6nge. Det er s\u00e6rligt et problem i byerne, hvor tr\u00e6ngslen i trafikken vokser med 16% per \u00e5r. Til trods for at man i flere europ\u00e6iske byer er i gang med den gr\u00f8nne omstilling, bruger st\u00f8rstedelen fortsat transportmidler med benzin eller diesel, hvilket udleder drivhusgasser.<\/p>\n\n\n\n

Det offentlige kan dog ikke alene b\u00e6re byrden af en gr\u00f8nnere transport i byerne med indf\u00f8relse af elbiler, gr\u00f8nne busser og hundredvis kilometer af cykelstier. Det private skal ogs\u00e5 med.<\/p>\n\n\n\n

Tag handling idag \u2192<\/p>\n\n\n\n

Ingen social dumping<\/strong><\/p>\n\n\n\n

Forandring af samfundet mod b\u00e6redygtige l\u00f8sninger<\/strong><\/p>\n\n\n\n

Ansvarlighed overfor alle interessenter<\/strong><\/p>\n\n\n\n

Inklusion af udsatte medarbejdere<\/strong><\/p>\n\n\n\n

Virksomheder kan skabe gr\u00f8n transport i byerne<\/h2>\n\n\n\n

Virksomheders valg af transportform har en afg\u00f8rende betydning for virksomheders CO2-aftryk s\u00e5vel som storbyers milj\u00f8. Selvom de fleste virksomheder ofte ligger et godt stykke udenfor indre by i storbyerne, er virksomheder stadig skyld i en stor del af tr\u00e6ngslen i trafikken, da de hver dag leverer pakker til alt fra detailvirksomheder til offentlig institutioner. I dag leveres mere end 90% af pakker og paller i diesel varebiler og lastbiler.<\/p>\n\n\n\n

Den typiske transportl\u00f8sning for virksomheder er, at man f\u00e5r flere leveringer fra forskellige leverand\u00f8rer i l\u00f8bet af dagen. Det er en infrastruktur, der skaber tr\u00e6ngsel og udleder store m\u00e6ngder af partikler og drivhusgasser. Derfor er det n\u00f8dvendig at implementere innovative gr\u00f8nne transportl\u00f8sninger, der skal mindske virksomhederne CO2-aftryk. Vores l\u00f8sning i City Logistic er, at virksomheder i stedet skal have \u00e9n levering om dagen, der er koordineret og h\u00e5ndteret af en leverand\u00f8r \u2013 os. Vi bruger udelukkende elektriske k\u00f8ret\u00f8jer som transportl\u00f8sning. Ved at konsolidere leverancer og udelukkende g\u00f8re brug af elektriske k\u00f8ret\u00f8jer reduceres emissionen i storbyerne. Som en bonus bliver tr\u00e6ngslen i trafikken ogs\u00e5 mindre.<\/p>\n\n\n\n

Lovgivningen om transport i byerne for\u00f8ges \u2014 diesel forbydes \u2014 nulemissionszoner er p\u00e5 vej<\/strong><\/h3>\n\n\n\n

40 byer<\/strong> har nu underskrevet GHS erkl\u00e6ringen, hvor de forpligter sig til nulemission
\u2014 og flere byer er p\u00e5 vej<\/strong><\/h3>\n\n\n\n

Abonnement<\/strong><\/h4>\n\n\n\n

Vi konsoliderer og leverer n\u00e5r kunden \u00f8nsker det. Vi h\u00e5ndterer ogs\u00e5 alle logistik opgaver.<\/p>\n\n\n\n

Abonnementet er baseret p\u00e5 antallet af leveringer, volumen og till\u00e6gstjenester<\/p>\n\n\n\n

Leveringer i byen<\/strong><\/h4>\n\n\n\n

Vi leverer gods til modtagerne i indre by. Transport\u00f8rer og virksomheder leverer til City Logistic hub, hvorfra vi h\u00e5ndterer last-mile leverancen.<\/p>\n\n\n\n

Betaling pr. pakke\/drop<\/p>\n\n\n\n

Retur logistik<\/strong><\/h4>\n\n\n\n

Vi afhenter alle typer af retur logistik, eks. emballage, returvarer og affald, hvor vi konsoliderer det p\u00e5 vores hubs for effektiv samlet afhentning.<\/p>\n\n\n\n

Betaling pr. afhentning\/volumen<\/p>\n\n\n\n

Gr\u00f8n logistik<\/strong><\/h4>\n\n\n\n

Vi bruger vores gr\u00f8nne fl\u00e5de til b\u00e5de planlagte og ad hoc transportopgaver.<\/p>\n\n\n\n

Betaling pr. time\/drop<\/p>\n\n\n\n

Resultaterne er imponerende!<\/strong>
Kilde: Lyngby r\u00e5dhus case, 2020<\/h3>\n\n\n\n

150000<\/strong> reducerede dieselstop i byen<\/p>\n\n\n\n

98<\/strong>% reduceret CO2<\/p>\n\n\n\n

57<\/strong>% reduceret tr\u00e6ngsel<\/p>\n\n\n\n

Tag handling idag \u2192<\/p>\n\n\n\n

Hvilken betydning har den gr\u00f8nne transportaftale for virksomheder?<\/h4>\n\n\n\n

Den 4. december 2020 indgik regeringen sammen med Radikale Venstre, Socialistiske Folkeparti og Enhedslisten en aftale om en gr\u00f8n omstilling af vejtransporten. Aftalen har en plan for udfasning af nye benzin- og dieselbiler. For virksomheder betyder det, at lovgivning om transport i byerne for\u00f8ges, diesel forbydes og nulemissionszoner er fremtiden.<\/p>\n\n\n\n

I aftalen indg\u00e5r det, at Danmark i 2025 tr\u00e6der ud af samarbejdet om eurovignetten for at indf\u00f8re en kilometerbaseret vejafgift for lastbiler over 12 tons. Afgiften forventes at reducere CO2-udledningen med 0,1 mio. ton i 2025 og 0,2 mio. ton i 2030. I dag spiller lastbiler og varevogne en stor rolle i virksomheders daglige transportl\u00f8sning, derfor er det vigtigt, at detailvirksomheder, transport\u00f8rer og offentlige institutioner finder nye transportl\u00f8sninger, der er i overensstemmelse med den gr\u00f8nne transportaftale. Det vil v\u00e6re fordelagtigt for virksomheder at begynde en overgang, hvor de langsomt udfaser deres brug af diesel varebiler og lastbiler<\/p>\n\n\n\n

Kan klima og transport g\u00e5r h\u00e5nd i h\u00e5nd?<\/h4>\n\n\n\n

Klima og transport kan s\u00e5ledes godt g\u00e5 h\u00e5nd i h\u00e5nd, hvilket vi forst\u00e5r i City Logistic. Vi har opbygget et koncept, der skal g\u00f8re virksomheders transportl\u00f8sninger mere klimavenlig. Vi l\u00f8ser alle transportopgaver b\u00e6redygtigt med vores 100% elektriske fl\u00e5de af cykler, varevogne og lastbiler. Vi h\u00e5ndterer ogs\u00e5 effektiv alt returlogistik af emballage, returvarer og affald til vores hubs. Man er derfor b\u00e5de sikret tidsspild, ressourcer og nul d\u00e5rlig samvittighed hos os.<\/p>\n\n\n\n

Klimavenlig transport i byen er en realitet<\/h4>\n\n\n\n

Med indf\u00f8ring af den gr\u00f8nne transport aftale er klimavenlig transport i byen godt p\u00e5 vej til at blive en realitet. N\u00e6sten 100 byer har underskrevet GHS erkl\u00e6ringen, hvor de forpligter sig til til nulemission, og flere byer er p\u00e5 vej. Skal du med p\u00e5 rejsen?<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

B\u00e6redygtig og gr\u00f8n transport er en udfordring, vi som samfund har bokset med l\u00e6nge. Det er s\u00e6rligt et problem i […]<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":0,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":{"footnotes":""},"categories":[1],"tags":[],"class_list":["post-534","post","type-post","status-publish","format-standard","hentry","category-1"],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/www.citylogistic.dk\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/534","targetHints":{"allow":["GET"]}}],"collection":[{"href":"https:\/\/www.citylogistic.dk\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/www.citylogistic.dk\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/www.citylogistic.dk\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/www.citylogistic.dk\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=534"}],"version-history":[{"count":2,"href":"https:\/\/www.citylogistic.dk\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/534\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":540,"href":"https:\/\/www.citylogistic.dk\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/534\/revisions\/540"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/www.citylogistic.dk\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=534"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/www.citylogistic.dk\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=534"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/www.citylogistic.dk\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=534"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}